skillestrek

Galleri Haaken 21.3. - 22.4. 2001
Johannes Rian - malerier
(omtale lagt ut på nettet 2.1.2001)

av Grete Nordtømme

Johs Rian


Johs Rian: Jaune (1965)


Johs Rian: Gate i Antibes (1950)

Dette er den tolvte utstillingen med Rians bilder i Galleri Haaken. Den siste var i 1980, et år før han døde. Rian med sine farvesterke bilder vil være kjent for publikum både for sine portretter, landskapsmalerier og ikke minst de seneste årenes karakteristiske abstrakte farvestrålende komposisjoner.

Rian (1891 - 1981) fortok en rekke studiereiser og oppholdt seg både i Frankrike, Italia, Spania og Marokko. Mange av hans motiver er hentet fra ulike miljøer og situasjoner som han observerte. Han har også stilt ut i flere av disse landene.

Denne utstillingen viser 21 oljemalerier fra 1920 - 1972 i formater opp til 131 x 121. Rian viser i flere av sine bilder at han er en eminent kolorist og i portretter og kvinneakter bruker han farven som en sann mester. Dristig og særpreget.

Han har klart evnen til å fange en skildring, en dramatisk situasjon, og formidle enkle gjøremål. Flere av bildene som Pike som leser og Sjømann viser dette.

Bilder fra reiser i Syd-Europa har ofte et noe skisseaktig preg men lyser av frodig formidlingsevne. I de nordiske landskapene består palletten i større grad av jordfarver. Et unntak er Blå skog fra 1920, holdt i lyse blånyanser med svake beige markeringer.

Rødegaard, Sjelland (1960) viser struttende påfugler i et pastell-landskap. I bildet Medina Tanger fra 1958 formidler han nettopp dette blåskjæret som er så typisk for enkelte kystbyer og billedelementer som gir innblikk i en arabisk verden.

Det er en sann glede å opppleve disse farvekustverkene.

Grete Nordtømme