Arte Ensemble

teater

viser




 

 

REFRENGEn livsviktig forbrytelse

 

Basert på “KLITEMNESTRA ELLER FORBRYTELSEN”

           av Margherite Yourcenar

 

Av og med Annika Strøhm

 

What is living? Living – that is to continually eliminate from ourselves what is about to die;  Living - that is to be cruel and inexorable towards all that becomes weak and old in ourselves,and not only in ourselves. continually a murderer?

                                                          F. Nietzsche (The gay Science)

 

Når Agamemnon endelig vender hjem fra Troia etter ti års krigføring, dreper Klitemnestra mannen sin med hjelp av elskeren Aigistos. I teksten til Yourcenar befinner Klitemnestra seg i rettsalen og foran dommerne forklarer hun motivene for sin handling.

Klitemnestras forbrytelse er en handling til fordel for livet; å fjerne noe døende eller dødt som vi går rundt å bærer på ...  lik et vissent blad som faller fra et tre.

Det kan virke som Yourcenar ønsker å utfordre oss til igjen å bli herre over våre egne liv ved å ta døden til hjelp; å la de visne bladene falle til jorden og slutte med å finne på tusenvis av måter for å holde dem fast.

 

ET STUDIE

For å kunne være herre over mitt liv på scenen, er det uunværlig å hele tiden måtte drepe alt som er døende eller gammelt i meg og i arbeidet. Dette er grunnen til at dette arbeidet er og vil alltid være et studie. Teksten foreslår en klar situasjon. Personnagen befinner seg foran en gruppe dommere i en rettsal, og ved å følge dette forslaget har jeg valgt en åpen relasjon mellom meg og publikum, det vil si uten ”den fjerde veggen”.

Annika Strøhm startet sine studier på Nordic Black Theatre Teaterskole i Oslo. Deretter fortsatte hun utdannelsen sin ved Nordic Theatre Academy ledet av Prof. Jurij Alschitz. I flere år jobbet hun med Prof. Alschitz i forestillinger og i laboratoriesituasjoner. Hun har i tillegg jobbet med bl. a G. Sneltvedt, A. Milenin, P. Byland, G. Borgia, C. Moustache. Tekstmateriale hun har arbeidet med på scenen de siste årene er Måken av A. Tsjekhov, Bernardas hus av G. Lorca, Forbrytelse og straff av F. Dostojevskij, Macbeth av W. Shakespeare, Platons dialoger, Don Juan av Molière, Slik talte Zarathustra av Nietzsche.

Siden 2002 lever hun i Italia der hun jobber som freelance skuespiller og teaterpedagog.

I 2007 startet hun kompaniet ”Areté Ensemble” sammen med bl. a Saba Salvemini, et kompani som består av skuespillere, musikere, sangere, forfattere og filmskapere. Teaterproduksjoner dette året: Refreng – ”Klitemnestra eller forbrytelsen” av M. Yourcenar; Studio K - ”Natten rett før skogene” av B.M. Koltès; Opplesning av hele ”Johannesevangeliet”. Neste produksjon har arbeidstittelen ”Quartet – The problem” og vil være en dialog fremført av to skuespillere, en komponist av elektronisk musikk og en operasanger.

 

 

 

”Man kan imidlertid ikke drepe en død mann”

Klitemnestra