Astrid Nordang


forfatter/oversetter



 

 
 

Denne diktsamlingen er en montasje av dagbok, profetier, intervju, reportasjer, dikt med et oppsett som mimer roser og andre prosjekter bearbeidet til vers. Diktene er langt mer friere og mer muntlige i sin form enn den hermetiske poesien som lenge var dominerende i italiensk diktning.

Denne boken inneholder Pier Paolo Pasolinis beste og mest kjente dikt, nå for første gang i samlet norsk oversettelse. Pasolini (1922-1975) var en intellektuell avisdebattant, lyriker, essayist og forfatter lenge før han ble en stor filmregissør, og som lyriker var han i nær kontakt med sin tids ledende litterære miljø. Pasolini forener krass realisme, dikterisk fantasi og sterkt politisk engasjement. Flere av hans filmer har hatt stor betydning for nyere filmkunst, blant andre Matteus-evangeliet (1964) og Medea (1969). Salò eller Sodomas siste 120 dager (1975), inspirert av Marki de Sade, ble forbudt i mange land. Utvalg og gjendiktning er ved Astrid Nordang.

Pier Paolo Pasolini (1922-1975) er mest kjent for sin store og betydelige filmproduksjon. Men han var også lyriker, romanforfatter, dramatiker, journalist og essayist. Pasolini er i det hele tatt vanskelig å sette i én bås; betegnende nok kalte han seg selv katolsk kommunist, samtidig som både kommunistpartiet og kirken hadde et horn i siden til ham. Diktene til Pasolini står i grell kontrast til den såkalte hermetiske poesien, som lenge var den dominerende lyriske retningen I Italia, representert ved bl.a. Ungaretti, Montale og Quasimodo. Der denne diktningen er lukket og tidvis kryptisk, karakteriseres Pasolinis dikt fra 1954 frem til hans død i 1975 av en langt friere og mer muntlig form.

Men om stilen kunne virke muntlig, var Pasolini en uhyre stilsikker poet som eksperimenterte med grafisk formgivning og rytmiske verselinjer. I "Poesi i form av en rose" (1964) har noen av diktene et oppsett som mimer roser. Samlingen er en montasje av dagbok, profetier, intervju, reportasjer og andre prosjekter bearbeidet til vers. Den ble til ved et skille i Pasolinis liv, da han begynte å konsentrere seg stadig mer om film, der han tar et oppgjør med både seg selv og med italiensk litteraturhistorie.

Spennede blog om PASOLINI OG DIKTENE

Pier Paolo Pasolini: Den poetiske filmen av Astrid Nordang kan du lese her