Øivind Klungseth Zahlsen


Komponist




 

 

 

Historien om “Requiem” strekker seg tilbake til 1994.  Da ble stykket for første gang framført som et bestillingsverk fra ISFIT-94, hvor på det fylte Studentersamfundets Storsal til randen tre dager på rad. Få år senere fikk de to opphavsmennene, Øivind K. Zahlsen og Aksel Hn Tjora, spilt inn stykket i regi av Manhattan-selskapet Trip Records.

Tidligere har komponist Øivind K. Zahlsen framført sine “Rekviemsvariasjoner” på Volapük. Det var en versjon som var kun løselig basert på musikken fra det originale stykket.

Siden har mye hendt. Prosjektet Requiem har blitt vekket til live igjen, aktørene har fått kjøpt ut mastertapene og jobber i skrivende stund sammen med Finn Olav Holthe for en Europa-turne med et show i større format som vil innbefatte også omfattende visuelle effekter. Og ikke minst har har de fått med seg den store stemmen til Rita Therese Ziem.

Eldre info:

I oktober er det ti år siden Øivind K. Zahlsen og Aksel Hagen Tjora debuterte med Strapfkernerators Requiem i Stundentersamfundets Storsal, et stykke som siden ble innspilling i NYC med sangsolister og musikkere fra Trondheim Symfoniorkester, men som dessverre ikke overlevde 11. september 2001.

"Det begynte da jeg var liten. Jeg laget så triste melodier at venninne til moren min begynte å grine når de kom over for å låne sukker. Da var det gjort. Jeg bestemte meg for å bli rekviemskomponist."Det er forsmaken til et nytt teknorekviem vi nå får høre på Volapuk.Rekviemet er dedikert komponistens foreldre som gikk bort i alt for ung alder.

Rekviemet e bruker den orginale latinske teksten : Rekviem er i den romersk-katolske kirken messen for de døde. Navnet kommer fra åpningsteksten "Requiem aeternam dona eis, Domine" - Gi dem evig hvile, Herre.

Den mest brukte requiemsteksten er på latin og lik den orginale messeformen, med unntak av sekvensen Dies Irae, vredens dag, som det menes er skrevet av fransiskanermunken Thomas Celano på 1200-tallet.

 



Fotografiene på denne websiden er av Hanna Catharina Kruse


Prosjekter

1985-1985 "Speck of dust" - Komposisjon for vokal, gitar, slagverk og tangentinstrumenter. Fremført under Kulturuken i Kjøpsvik.

1992-1992 "Hatred" - musikk til danseforestilling. Fremført under ISFIT-festivalen samme år.

1994-1994 Komponerte "Requiem" sammen med Aksel Hn. Tjora - et verk for solister, kor, kammerorkester, perkusjon og elektronikk. Bestillingsverk for ISFIT-festivalen samme år.

1995 -1995 Kortflmen Tuba Mirum vist ved filmfestivalen Minimalen i Trondheim.

1996-1997 Innspilling av Requiem med orkester (musikkere fra Trondheim Symfoniorkester) og solister i New York for plateselskapet Trip Records.

1997-1997 "Stabat Mater" - stykke for messosopran og elektronikk.

1997-1997 "Swept" - oppsiktsvekkende kort stykke for to "flaggelanter" og tuba.

1997-1997 "Meningitt" - stykke for sopran og elektronikk. Arbeidsstipend ved NoTAM. En tribut til den finske kunstkritikeren Rita Ros.

1997-1999 "Slik at høsten aldri kommer" - Roman

2001-2001 "De syv sakramentene" - en videosyklus i 7 deler (på totalt 44 minutter) basert på musikk fra Requiem og egne tekster. Vist på TV i Skåne i regi av galleriet Büro21 i 2003.

2001-2003 "Kanossastøvler" - en novellesamling.

2002 - 2003 Skriver musikk og manus til musikalen "Ghosts".



 

Utdannelse:

1986-1986 Skapande skrivning - Kabelvåg.
1988- 1993 NTH, elektronikklinjen med spesialisering innen akustikk.
2003 - 2004 Kunsthistorie



Øivind K. Zahlsens hjemmeside

Øivind K. Zahlsens side hos Nrks Urørt