(omtale lagt ut på nettet 30.10.2002)
av Grete Nordtømme
Kjell Torriset

Kjell Torriset

Sebastian Sanders

Anne Knudsen

Den nå veletablerte maleren Kjell Torriset hadde en retrospektiv mønstring på Astrup-Fearnley i 1999 og en rekke andre utstillinger. Her presenterer han det enorme verket From Where i Am Standing som består av over 102 malerier (56 x 65). Disse er montert i tre rekker over hverandre på alle veggene i overlyssalen. I mange av bildene deler han flaten inn i geometriske felt som farvesettes med stor variasjon både innen nyanser i samme farvefelt samt kraftige kontraster med slående lysende farver.

Andre arbeider har innslag med sterkt stiliserte objekter, andre igjen skisser av hus og diskrete interiører. Bildene fungerer sammen på en slik måte at selv om alle er ulike har de en type felles uttrykk som gjør at man føler seg omgitt av et gulv-til-vegg maleri som gjør en litt svimmel.

De som så den store utstillingen på Universitetsbilbioteket i 1998 vil se at han her arbeider videre med noen av det samme uttrykket.

Sebastian Sanders (1969, utdannet i Nederland, bor og arbeider i Oslo) viser to videoinstallasjoner i vindussalen, den ene består av auovisuell projeksjon på smale strimler som fungerer som en skjerm musikk til av Ignas Krunglevicius. Den andre opplever man gjennom å kikke gjennom en sprekk i veggen og viser en fata morgana-installasjon som ved hjelp av objekter og teknikk gir deg bilde av en kjøkkeninnredning hvor vannet står og koker og dampen stiger.

Anne Knutsen viser en serie kalt Refleksjoner med fem tekstilarbeider i formater 265 x 285. Disse er utført i lintråd i flatvev i løpet av de siste årene. Vevnadene er hvite men med ulik mønstring slik at når man beveger seg i forhold ti lyset vil man oppleve at noen har svake rutemarkeringer, andre striper og andre igjen prikker. Dette kommer frem på en særdeles stilfull og elegant måte. Uhyre smakfullt!

Grete Nordtømme

Pluto.no

Spørsmål om redaksjonelt stoff, artikler mv. rettes til